چه کسی بدش می آید که یک کسب و کار بی نقص و حرفه ای داشته باشد؟ مطمئنا همه ما از راه اندازی و یا مدیریت یک کسب و کار لذت بخش استقبال می کنیم اما باید چه کاری انجام دهیم تا در این راه موفق باشیم؟ در مقاله امروز راه هایی برای داشتن یک کسب و کار بینقص را به شما معرفی خواهیم کرد.
شروع یک کسب وکار و به غلبه تهییج كردن آن کار سخت و در عین حال هیجانبرانگیزی است. شما با ایجاد یک کسب وکار جدید نه تنها بر زندگی خود بلکه بر زندگی هزاران نفر موثر و تاثیرپذیر خواهید بود. اما جدید غزارت از کسبوکارهای جدیدی که شروع میشوند، در همان مراحل اولیهی به وجود آمدنشان از بین میروند. این موضوع نه فقط به خاطر مشکلات فنی و کمکاری بلکه بیشتر به دلیل عجله و فراموش کردن برخی مسائل بسیار ساده اتفاق میافتد.
شما برای موفقیت در کسب و کار باید خودتان را بشناسید و شغلی که نقاط قوت تو را عالی میکند، پیدا کن. این شناخت تو را شادتر خواهد ساخت.
- برای شروع پاسخ چند سوال را پیدا کنید:
- در حال حاضر چه مهارتهایی دارید؟
- در مورد چه صنعتی شناخت کافی دارید؟
- چه کاری را بیشتر دوست دارید انجام دهید؟
- این شغل را یک شغل نیمه وقت میدانید یا تماموقت؟
- آیا میخواهید و میتوانید یک محصول یا خدمت ارائه کنید؟
پاسخ به سوال ها بالا محدودهی تمرکز شما را مشخص خواهد کرد. احتمالا بعد از پاسخ به این گرفتاری ها از شروع کسب وکار مخصوص برای خودتان منصرف شوید. در عوض این سوالات به شما کمک خواهد کرد با فکر و برنامهریزی جلو بروید. به منظور شروع یک کسب وکار موفق شور و عشق به انزوا کافی نیست. شما نیاز به برنامهریزی، تعیین اهداف و مهمتر از همه شناخت خودتان دارید؛ اینکه نقاط قوتتان چیست؟ نقاط ضعفتان چطور و این موارد چگونه بر عملکرد روزانهی شما تاثیر خواهد گذاشت؟
شما برای موفقیت در کسب و کار، هنگامیکه به یک ایده خوب و نامتناسب با اهداف و شیوهی زندگی خود دست یافتید، شما متنعم سنجش آن خواهید بود. چه کسانی محصول و خدمات شما را خواهد خرید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ در این مرحله همچنین باید کشف کنید که چه مقدار پول برای شروع نیاز دارید.
به منظور موانست دلربایی بازار مدنظرتان مجدداً چند سوال مهم از خود بپرسید:
- آیا مردم به شدت به محصولاتی که شما ارائه خواهید کرد نیاز دارند؟
- تقاضا برای محصولات شما چه مرتبه است؟
- اندازهی بازار چگونه است؟
- به دست آوردن مشتری چقدر هزینهبر خواهد بود؟
اکنون زمان مناسبی برای نگاه کردن به رقبای فی نفسه و بالفعل است، به یاد داشته باشید که حضور رقبا اغلب نشانهی خوبی است و نشان میدهد که در حال حاضر بی ارزش برای محصولات و خدمات شما وجود دارد. با وجود رقبا شما دیگر کورکورانه عمل نخواهید کرد، بلکه خواهید دید آنها چگونه توجه و رضایت مشتریان خود را جلب میکنند و آنچه را که شما را از آنها مبرز میکند خواهید یافت.
قبل از هر کاری، نام قانونی مناسب و منحصربهفردی برای کسبوکارتان آزادی کنید. علاوه بر آن اسكلت پیكره بندی مناسبی به هنگام ثبت شرکت برگزینی کنید؛ مالکیت شخصی، مشارکت و شرکتهای با تكلیف اسم رسالت محدود. نوع استخوان بندی از جنبههای گوناگون، کسبوکار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر از ابتدا در مورد آنها تحقیق نکنید، بعدها مجبور خواهید شد هزینههای فراوانی بپردازید.
اگر بخواهم به زبان ساده مدل کسبوکار را تعریف کنم، میگویم آن یک نقشهی راه است، چیزی که به شما کمک خواهد کرد اهداف خود را ترسیم کنید و چیزهایی را که برای رسیدن به اهداف طرح نیاز دارید بیابید. بنابراین، به جای ایجاد سندهای ورز که هیچوقت به کارتان نخواهد آمد، مدل کسبوکارتان را به عنوان طرحی برای تدوین و فرموله کردن افکارتان در نظر بگیرید.
یک مدل کسب وکار رسمی و صحیح دارای ویژگیهای زیر است:
- چکیدهی اجرایی
- مرور کلی شرکت
- محصول و خدمات
- بازار هدف
- طرح بازاریابی و فروش
- تعیین معاییر و رویدادهای مهم
- تیم مدیریتی
- برنامهی مالی
از طریق اینترنت میتوانید به صدها مدل کسبوکار برای شرکتهای مختلف دسترسی داشته باشید، اما هیچ دو مدلی یکسان نیستند. اما برای الهامگیری میتوانید قربانی نثار از نمونهها را بررسی کنید.
یکی از مهمترین بخشهای شروع یک کسبوکار تامین منابع مالی است. جذب و تامین منابع مالی به ترقی کسبوکار شما کمک فراوانی خواهد کرد.جهت برطرف ساختن این نیاز میتوانید از سرمایهگذارها و وامهای بانکی کمک بگیرید. تنها کاری که انجام خواهید داد پیدا کردن سرمایهگذاران است، زیرا در مرحلهی سوم مدل کسبوکار خود را تهیه کردهاید و با ارائهی آن مشکلتان برطرف خواهد شد. نکتهی مهمی که باید رعایت کنید این است که یک قرارداد شفاف و واضح ایجاد کنید تا با مشکلات احتمالی بعدی مواجه نشوید.
همانطور که گفتیم تكثر از افراد در شروع کسبوکار خود با شکست مواجه میشوند و اگر از آنها درمورد دلایل شکستشان بپرسید؛ قرض و بدهیهای بیحساب و کتاب را جزء اولین ذنوب خود معرفی خواهند کرد. هیچگاه با این دیدگاه که به زودی درآمد حاصل خواهم کرد، قرض نگیرید و تا حد امکان هزینههایتان را در شروع حداقل و ماكزیمم در نظر بگیرید.
انواع بیمههای مختلف وجود دارد که میتوانند شما را از خطرهای بزرگی در آینده نجات دهند. مخصوصا به این سه نوع بیمه توجه خاصی داشته باشید: بیمه سلامت، بیمه ازکارافتادگی بخش خصوصی و بیمه عمر.
استیو جابز میگوید: ایدهها تا زمانیکه به مرحلهی اجرا نرسند، هیچ ارزشی برای من ندارند. اگر ارزش یک ایده برابر با یک باشد، ارزش عملی کردن آن میلیونها برابر است.
ما در ابتدای کار علایقمان، ایده و مطالعه ها بازار را انجام دادیم، سپس شروع به برنامهریزی کردیم. برنامهای که در آن مسیر راه را ترسیم کردهایم. بدین لحاظ تنها کاری که اکنون باید انجام دهیم حرکت به موجب برنامه تنظیم شده است. حال بستگی به وقوف و دقت شما دارد که چگونه مراحل گفته شده را در عمل پیادهسازی کنید. در کنار موارد گفته شده راجع به قیمتگذاری محصولاتتان، مکان کسبوکارتان، طرحهای بازاریابی و فروش با دقت بیشتری عمل کنید.